Základní rozdělení a vysvětlení značení olejů

Pokud přemýšlíte jaký 4T olej nalít do Vašeho motocyklu a nevyznáte se v jejich značení. Tento krátký článek, popíše jednotlivé druhy olejů, jejich vhodnost, co znamená jejich značení a který olej pro Váš motocykl správně vybrat.

Základní dělení olejů:

  • minerální (z ropy)
  • polosyntetické (přechod mezi minerálním a syntetickým
  • syntetické (nezískávají se z ropy, umělé vyráběné syntézou)
  • 100% syntetické (nezískávají se z ropy, umělé vyráběné syntézou)
  • vysvětlení: plně syntetický olej může býz označen již při nadpoloviční většině syntetického základu obsahu oleje. 100% syntetický olej je čistě umělě vyráběný syntézou

 

Značení olejů:

Oleje se podle normy SAE značí takto: zimní číslo/W/letní číslo (například 10W40, 15W50 a další), Jedná se o nejčastější značení, které naleznete na obalu každého kvalitního oleje.
 
První dvojčíslí před W značí třídu pro zimní provoz, zatímco dvojčíslí na konci značí třídu pro letní provoz. Existuje 11 tříd, 6 zimních (0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) a 5 letních (20, 30, 40, 50, 60). Oleje jsou do jednotlivých tříd řazeny dle jejich viskozity při určité teplotě.

 

Třída pro zimní provoz určuje startovatelnost motoru za nízkých teplot. Čím je číslo nižší, tím je řidší olej a tedy lépe maže za studena. Naopak vyšší číslo znamená hustší olej a horší mazání za studena. V zimě při teplotách pod nulou na motorce zase tolik nejezdí, není tedy nízké číslo tolik nutné. Pro motocykly se tak nejčastěji používají oleje ounačení zimní třídy 5W, 10W a 15W.

Třída pro letní provoz určuje hustotu oleje za vysokých teplot. Čím vyšší číslo je, tím vyšší teplotu olej zvádne při dostatečném mazání motoru.

Řídké oleje s nízkým číslem fungují dobře už od nastartování, ale naopak při vyšších teplotách v motoru již fungují hůře a můžou se dokonce přepalovat, což je vysoce nežádoucí.

Oprotitomu oleje s vysokým číslem, které jsou hustší, nemažou tak dobře zastudena po nastartování, ale zato zvládají i ty nejvyšší teploty v motoru. Jsou tak vhodné spíše pro silniční závodní stroje s vysokou zátěží. U těchto olejů je třeba po nastartování motor zahřát na provozní teplotu, ostatně zahřát motor po nastartovaní se doporučuje téměř u jakéhokoliv motocyklu.

Při výběru vždy dodržujte to, co Vám výrobce motocyklu předepsal do manuálu, Pokud to nevíte, nebo nemáte manuál, pak pro naše klima jsou nejideálnější oleje třídy označení 10W40, 10W50 nebo 15W50. 

Kromě uvedeného značení olejů dle SAE existují i další rozdělení olejů dle výkonnostních tříd. Nejběžnější jsou normy API, ACEA a normy výrobců. Zde je vhodné dodržet předpis výrobce motocyklu.

Pokud si nejsi jistý se správný výběrem oleje do Tvojí mašiny, tak nám napiš, nebo zavolej, určitě Ti dobře poradíme.